onsdag 31 augusti 2011

Dagens insikt

Idag har jag fått en insikt av det lite mindre positiva slaget. Nämligen att denna första kurs, som pågår i drygt åtta veckor till, innehåller sjukt mycket mer och svårare plugg än vad jag kunnat tro. Det är fem grupparbeten (varav ett studiebesök i Uppsala), tre seminarier, fältstudier, ett samtal/intervju med någon om tillit (vilket ska transkriberas (Hanna du kanske minns dokumentärkursen) och bearbetas), RödaKors-kunskap, samt två stycken hemtentor. Plus en massa föreläsningar förstås. Idag föreläste en studievägledare om studieteknik-tips bland annat. Hon tyckte vi skulle börja med hemtentorna redan nu på en gång. Så jag tog mig en titt på vad dem innebär, alltså vad det är vi ska skriva om egentligen. Och jag förstår inte hälften om jag ska vara ärlig. Flum, svåra begrepp, fina ord och lite mera flum. Så nu känns det lite som hjälp. Men tur är att dem flesta jag pratat med verkar känna likadant. Och verkar sugna på att diskutera och hjälpas åt i den mån det går.

Nu är jag mindre frisk. Men imorgon är jag ledig, gött! Det blir en plugg-dag dock, men skönt ändå.

//Moa

Inga kommentarer: