söndag 3 april 2011

Dagens helgrapport

Har nu kommit hem från en liten roadtrip till Linköping och Västerås. Nu är jag så trött så att jag nästan är död, och proppar i mig en massa Fazer mjölkchoklad. Det får jag väl ångra när finnarna poppar upp, men äsch, det är det värt.

Denna helg hade jag och syskonen vår allra första syskonträff någonsin. I alla fall vad vi kan komma på, så var detta första gången vi träffades bara vi fyra. Det var himlans skoj det. Kolla runt, mumsa godsaker, hänga, spela spel, kolla film (äntligen såg jag Winter's bone) och bara ha det riktigt gött.

Dessutom drog brorsan med mig och Ylva-Lasse på hans nya fritidsintresse; klättring. Oh boy. Det var spännande! Man klämde ner fötterna i ett par aaaalldeles för trånga skor (med lite nageltrång på det så var det himla gött) som fick en att gå som en riktigt bajsnödig krabat, krängde på sig en sele som gav låren en kul form, och knöt fast sig i ett rep. Sen var det bara att bege sig uppåt... Redan på första försöket tog jag mig alla de 14 metrarna rakt upp. Men det var på en lätt så kallad "led". Jag kättrade på ännu ett lätt ställe, innan Petter pekade på en annan led där han hade misslyckats sist han var där för att han var för trött, men som ändå var "ganska lätt". Hmm. Worth a shot. Det gick inte så bra. Och när man klamrar sig fast i små stenar 10 meter upp på en vägg, då känns det som att man kommer dö om man släpper taget. Men tillslut fick jag släppa, för det krampade så in i hellskotta i underarmarna. Och jag dog inte. Pjuu. Slog mig ner och spanade medan Petter och hans kompis Jimmy gav sig på till synes omöjliga klätterleder, och klarade dem efter några försök. Sen tyckte Jimmy att jag skulle ge mig på en till sådan där "inte så jättesvår led" (det vill säga assvår för en nybörjare som jag), och jag var inte riktigt redo att ge upp. Jag tappade taget några gånger, fick ett blåmärke på rumpan, och fuskade hejvilt (klättrade på alla mojänger som fanns tillgängliga, fast man egentligen bara ska använda en färg om man ska följa en led), men tog mig tillsist upp de 14 metrarna igen. Nöjd tjej! Nu har jag babblat okontrollerat, men kort sagt; klättring var svårt men väldigt kul! Jag vill göra't igen!

Har en massa träningsverk i armarna men har haft en toppenhelg! Hur har er helg varit?

Puss //Moa

2 kommentarer:

Maria sa...

Härligt att höra om din helg!
Min helg har varit lugn. En del ångest för uppsatsen (inklusive mardrömmar), fika på Fröken Brogrens, cykeltur, goda midddagar och vila.

hanna sa...

Läs min blogg så får du veta. Nu borde du börja klättra i berg. nu ska jag sova. god natt.